Sjekkliste for kommunikasjons-aktiviteter

S

Kommunikasjonsstrategien legges til grunn for alle våre kommunikasjonsaktiviteter, det være seg på trykk, på nett, i presentasjoner eller ansikt til ansikt.

Hva er det vi ønsker å si noe om?

Et konkret produkt eller en konkret tjeneste? Bedriften vi jobber i? En sak vi er opptatt av?

Hva ønsker vi å oppnå med aktiviteten?

Økte markedsandeler? Økt oppmerksomhet om en sak? Bygge profil? Posisjonere oss?

Hvem snakker vi til? (Målgruppe/demografi)

Hvem er disse menneskene? Hva driver de med? Hva er de opptatt av? Hva tror de på? Hva gjør dem glade? Hva gjør dem forbanna? Hva motiverer dem?

Hvor treffer vi dem?

I Sunnhordaland? På nett? På TV? På den årlige bransjesamlingen? I vandrehallen på Stortinget? I Dagbladet? På T-banen? På fagmesser? På gata? I bilen på vei til jobb? Gjennom interesseorganisasjonene?

Hva ønsker vi å si til dem? (Budskap)

Budskapet skal oppleves som relevant for målgruppen. Relevans finnes i skjæringspunktet mellom «det vi ønsker å si» og «det målgruppen er interessert i å høre».

  • Løser vi et problem de har? Hvilket, og hva er i så fall løsningen?
  • Husk «tone of voice» og etterlatt inntrykk, ref komstrat.

Hvilken handling ønsker vi å utløse med denne aktiviteten? (Målsetting)

Hva ønsker vi at publikum skal gjøre når de har lest annonsen/trykksaken/deltatt på arrangementet? Gå i butikken og kjøpe noe? Oppsøke mer informasjon? Legge igjen kontaktopplyningene sine et eller annet sted? «Like og dele»?

Hvordan vet vi at aktiviteten har hatt ønsket effekt? (Effektmål)

Ref. spm om hva vi ønsker å oppnå med aktiviteten.

  • Hvordan kan vi måle hvilken effekt aktiviteten har hatt i etterkant?
  • Kan vi måle noen effekt underveis i aktiviteten (f.eks i løpet av en kampanjeperiode e.l.)

Oppfølging

Hvordan skal aktiviteten følges opp? Er den en del av en større kampanje? Skal den skape synergi i kombinasjon med andre aktiviteter?

Hvem er bestiller?

Hvem er oppdagsgiver, og hvem godkjenner skisser, planer og budsjett for aktiviteten?

Tidsperspektiv?

Deadline? Publiseringsdato? Gjennomføringsperiode?

Om forfatteren

Erlend Tiller

Jeg har jobbet som leder i en halv mannsalder, og har strategi, kommunikasjon, markedsføringsledelse og merkevarebygging som fagfelt. Jeg har fartstid som kommunikasjonssjef, markedssjef, strategisk rådgiver, journalist og reklamebyråfyr.

Av Erlend Tiller

Artikler om