Strategi: Plan for hvordan man mest effektivt skal gå fram for å nå de målene man ønsker å nå.
Kommunikasjon: Å flytte en tanke eller en idé fra et hode til et annet, skape forståelse for noe.
Strategisk kommunikasjon er kommunikasjon med hensikt å påvirke målgruppens handlingsmønster i en gitt retning, for eksempel ved å bygge holdninger i en sak eller skape preferanse for et gitt produkt eller en tjeneste.
Strategisk kommunikasjon er planlagt kommunikasjon, og bygger på en klar idé om hvem du ønsker å påvirke, hva du må si til dem, og hvordan, hvor og hvor ofte du må si det for å skape den påvirkningen du ønsker at skal finne sted.
- Hva er endringen du ønsker å skape?
- Hvem er målgruppen for budskapet ditt?
- Hva er budskapet ditt, den idéen du ønsker å plante hos målgruppen?
- Hvordan må budskapet dramatiseres for at målgruppen skal legge merke til det og ta det til seg?
- Hvor er den eller de kanalene du treffer flest av de som utgjør målgruppen din?
- Hvor ofte er frekvensen – det antall ganger den enkelte budskapsmottaker i målgruppen må høre budskapet før det fester seg?