Dette er strategisk kommunikasjon

D

Strategi: Plan for hvordan man mest effektivt skal gå fram for å nå de målene man ønsker å nå.

Kommunikasjon: Å flytte en tanke eller en idé fra et hode til et annet, skape forståelse for noe.

Strategisk kommunikasjon er kommunikasjon med hensikt å påvirke målgruppens handlingsmønster i en gitt retning, for eksempel ved å bygge holdninger i en sak eller skape preferanse for et gitt produkt eller en tjeneste.

Strategisk kommunikasjon er planlagt kommunikasjon, og bygger på en klar idé om hvem du ønsker å påvirke, hva du må si til dem, og hvordan, hvor og hvor ofte du må si det for å skape den påvirkningen du ønsker at skal finne sted.

  • Hva er endringen du ønsker å skape?
  • Hvem er målgruppen for budskapet ditt?
  • Hva er budskapet ditt, den idéen du ønsker å plante hos målgruppen?
  • Hvordan må budskapet dramatiseres for at målgruppen skal legge merke til det og ta det til seg?
  • Hvor er den eller de kanalene du treffer flest av de som utgjør målgruppen din?
  • Hvor ofte er frekvensen – det antall ganger den enkelte budskapsmottaker i målgruppen må høre budskapet før det fester seg?

Om forfatteren

Erlend Tiller

Jeg har jobbet som leder i en halv mannsalder, og har strategi, kommunikasjon, markedsføringsledelse og merkevarebygging som fagfelt. Jeg har fartstid som kommunikasjonssjef, markedssjef, strategisk rådgiver, journalist og reklamebyråfyr.

Av Erlend Tiller

Artikler om