Sjekkliste for kampanjer

S

Mye av kommunikasjonsarbeidet vi gjør organiseres i kampanjer. Denne sjekklisten kan brukes for å sikre at vi har det klart for oss hva det er meningen at kampanjen skal levere, hvilke tids-, ressurs- og kostnadsrammer vi må forholde oss til, og hvilke risiko som er knyttet til gjennomføringen og utfallet av kampanjearbeidet.

Mål

Hva er målsettingen for kampanjen, hva skal den avstedkomme? Hvordan skal utkommet av kampanjen måles, hvordan vet vi at kampanjen er en suksess, hva i verden er annerledes når kampanjen er gjennomført? Hvordan bidrar kampanjen til å møte de overordnede strategiene og målsettingene våre?

Disse spørsmålene er viktige fordi de klargjør hva det er kampanjen skal levere, og hvordan resultatet skal måles. Noen ting er forholdsvis enkle å måle (salgsøkning, markedsandeler), andre er ofte vanskeligere å kvantifisere (økning i kjennskap/kunnskap, preferanseendringer i målgruppen etc).

Bakgrunn

Har vi gjennomført lignende kampanjer tidligere? Med hvilke resultater? Hvilke erfaringer har vi gjort oss?

Erfaringskapital er viktig, og sparer oss for unødvendig merarbeid. Ved å ta lærdom av tidligere kampanjer kan vi spare betydelig med tid og ressurser, og unngå å skulle finne opp hjulet flere ganger.

Dokumentasjon

Finnes det en kampanjebrief? Finnes det en kampanjeplan? Hvordan skal kampanjen dokumenteres og evalueres?

Det er viktig at alle involverte har en felles forståelse av målsettingene for kampanjen og hvordan de enkelte kampanjeaktivitetene henger sammen med disse. Dokumentasjon og evaluering er viktig, ikke bare for å sjekke ut om vi har levert det vi skal, men også for å bygge framtidig erfaringskapital.

Tid

Hva er oppstart for kampanjen? Når skal den være gjennomført?

Kampanjeledelse

Hvem er leder for kampanjen? Hva er kampanjelederens myndighet og ansvar? Hvem rapporterer kampanjelederen til? Hvordan og hvor ofte skal kampanjelederen rapportere?

Kampanjelederen er ansvarlig for at kampanjen avstedkommer ønsket resultat innenfor gitte rammer, og det er derfor kritisk at bestillingen til kampanjelederen er så tydelig som mulig. Om kampanjelederen forstår og er trygg på eget ansvar og myndighet, økes sjansene for en vellykket kampanje.

Ressurser

Hvilken kompetanse trengs for å gjennomføre kampanjen? Hvem i organisasjonen besitter denne kompetansen? Er det behov for eksterne ressurser, i så fall i hvilket omfang? Hvordan er den enkelte kampanjedeltakers kapasitet og forventet tidsbruk knyttet til gitte oppgaver? Finnes det et rammebudsjett for kampanjen?

Ressurskartlegging er en sentral del av kampanjeplanleggingen. Hva trenger vi? Hva har vi tilgjengelig? Hva må vi skaffe til veie?

Risiko

Vi ser risiko som mulige (negative) konsekvenser kampanjen kan få internt og eksternt, kombinert med sannsynligheten for at disse kan oppstå. Kampanjene våre er vanligvis ikke av en slik størrelse at de fordrer en omfattende risikoanalyse i forkant, men like fullt er det viktig å reflektere litt rundt risiko knyttet til prosjektgjennomføringen.

  • Hvilken risiko finnes knyttet til målsetting/måloppnåelse?
  • Hvilken risiko finnes knyttet til tidsperspektivet?
  • Hvilken risiko finnes knyttet til kampanjeledelse/rapportering?
  • Hvilken risiko finnes knyttet til kampanjeressurser?
  • Hvilken risiko finnes for at målsettinger og/eller rammer kan endres underveis i kampanjen?
  • Kan kampanjen gi utilsiktede konsekvenser på andre områder/for andre kampanjer?
  • Finnes det risiko for at andre kampanjer/andre målsettinger kan få negative konsekvenser for kampanjen?
  • Hvilke andre risiko finnes?

Om forfatteren

Erlend Tiller

Jeg har jobbet som leder i en halv mannsalder, og har strategi, kommunikasjon, markedsføringsledelse og merkevarebygging som fagfelt. Jeg har fartstid som kommunikasjonssjef, markedssjef, strategisk rådgiver, journalist og reklamebyråfyr.

Av Erlend Tiller

Artikler om